Kiirlaenufirmasid näidatakse röövellike liigkasuvõtjatena
- Lisainfo
- 25. jaanuar 2013
Kiirlaenufirma Raha24 turundusjuht Ott Kriguli sõnul on praegused reklaamide hoiatustekstid, kus kasutatakse tegeliku laenu kulukuse asemel krediidikulukuse määra (KKM), tarbijat eksitavad, kirjutab e24.ee.
«Hiiglaslikke krediidikulukuse määra protsente esile tuues on lihtne rõhuda inimeste pinnapealsusele, mängida nende emotsioonidega ning seeläbi näidata väikelaenu pakkujaid röövellike liigkasuvõtjatena,» nõustub Kriguli arvamusega Credit24 Eesti turundusjuht Rasmus Tipp.
«Tarbijakaitseameti väitel üritavad kiirlaenufirmad hoiatusi liiga märkamatult näidata. Kiirlaenuettevõtjana olen igati nõus, et hilisemate probleemide vältimiseks peame kindlasti klientidele selgitama laenu võtmisel kaasnevaid kohustusi,» ütles Krigul ja lisas: «Hetkel tuleb aga tähelepanu juhtida sellele, et praegu nõutavad hoiatustekstid, kus reklaamides on tegeliku laenu kulukuse määra asemel välja toodud krediidikulukuse määr, on tarbijat eksitavad.»
Kriguli hinnangul on KKMi kohustuslik väljatoomine reklaamides loonud olukorra, kus kiirlaenuettevõtete klienditeenindused saab igapäevaselt klientidelt kõnesid, milles palutakse selgitusi reklaamis kuvatava info kohta. Küsimused puudutavad turundusjuhi kinnitusel peamiselt krediidikulukuse määra, mida peab reklaamides näitama koos üleskutsega tutvuda lepingutingimustega ja soovitusega pidada nõu asjatundjatega.
Arusaamatu matemaatiline valem
«Krediidikulukuse määra mõiste jääb tihti arusaamatuks ka keskmisest kõrgema matemaatilise teadlikkusega inimesele. Selle arvutamise kord on ka matemaatiliste eriteadmistega pea võimatu,» rõhutas Krigul.
Krigul tõi näite: Laenates 200 eurot üheks kuuks, tuleb intresside ja lepingutasuga tagasi maksta 223 eurot. Selliselt on tegelik laenu kulukuse määr 11,5 protsenti, krediidikulukuse määr sama laenu puhul aga 277,16 protsenti. Koolitasemel intressiarvutusega tuleks krediidikulukuse määra protsenti arvestades 200eurose laenu tagasimakse 277,16-protsendise intressi juures hoopis 754,32 eurot.
«Seega võib väita, et krediidikulukuse määr, mille kuvamist reklaamides tarbijakaitse kontrollib, on klienti eksitav,» märkis Krigul.
Eksitava arvutuse tingib Kriguli sõnul see, et krediidikulukuse määra arvutamise kord võtab arvesse aastase perioodi, kuigi tegelikult laen väljastatakse lühemaks perioodiks. «Lühiajaliste väikelaenude kulukuse arvutamiseks tuleks kasutada teist valemit, mis oleks kohaldatud väljastatava laenu perioodiga, võttes arvesse laenuperioodi kestust. See oleks arusaadav kõigile ja arvutuskäik samuti lihtne,» lausus ta.
«Nõustume väitega, et krediidikulukuse määra arvutusvõrrand on keerukas abivahend tarbijale krediidi tegeliku kulu väljaselgitamiseks. Seda enam, et võrrandi väljatöötamisel pole silmas peetud alla ühe aasta pikkuseid väikelaene,» rääkis Tipp.
Credit24 soov ja eesmärk on näidata kliendile võimalikult arusaadavalt tema tarbitava teenuse maksumust ning sellega kaasnevaid kulusid. «Hetkel on seadusega nõutud vahendiks krediidikulukuse määr ning omalt poolt oleme oma kodulehel ka eurosendi täpsusega välja toonud iga võimaliku laenatava summa reaalse kulu, mis annab kliendile arusaadavama ning lihtsama võimaluse teenustasude võrdlemiseks ja oma laenuotsuse tegemiseks,» lisas Tipp.
Raha24 kavatseb peagi reklaamides hakata kasutama tegelikku laenu kulukuse määra.